Dagens bibelord

Messias

Jag är sedan länge ett riktigt Ernst-fan. Det är alltid med stor förväntan jag ser fram mot årets Sommar med Ernst eller Jul med Ernst. Så i tisdags kväll var det dags. Årets Jul med Ernst. Programmet var fyllt av julpyssel, pynt och matidéer. Inte minst den inlagda sillen verkade riktigt spännande. Har du inte sett programmet så kan du klicka här.

Men denna adventstid var det något som inte stämde. För hur mycket Ernst leende försökte berätta hur fantastiskt det var med denna underbara högtid som vi nu förberedde oss på med sillar, mat, och dekorationer med paradisäpplen både på längden och tvären, så var det något som ekade oerhört tomt. Kanske var det allt det som sker i vårt land och vår värld just nu som satte saken på sin spets. Var det verkligen detta som det innebär att välkomna julen 2020?

Här inför inledningen av december har jag funderat och bett om ett ord för den här tiden. Jag har känt mig ledd till Jesajabokens 40:e kapitel. Där finns mycket av den bibliska resonansbottnen till det vi sjunger och talar om under adventstiden. Där finns bereden väg för Herren. Där finns dalar som höjs och höjder som sänks. Där finns ord av hopp, tröst och framtid. Såhär börjar kapitlet:

Trösta, trösta mitt folk! säger er Gud. Tala till Jerusalems hjärta och förkunna för det att dess vedermöda är slut, att dess skuld är försonad… (v.1-2)

I denna tid vill Gud tala tröst in i vårt land. Inte billig tröst. Inte bara känslor och mys. Riktig tröst. I Jesaja 40 handlar den trösten om att vedermödan är slut, att synden är förlåten, att Gud är på gång för att visa sin härlighet, att det Gud har lovar och sagt ska bli verklighet, att hans ord står fast för evigt, att han kommer med kraft och med styrka och att han känner omsorg om oss som en herde om sina får. Det är mäktiga ord som möter oss här.

När jag läste och funderade över orden i Jesaja 40 kom jag att tänka på att det är dessa ord som utgör inledningen på Händels Messias. Så jag satte mig ned och lyssnade på detta fantastiska verk, kanske mer intensivt och ingående än någonsin. Och Guds Ande kom och var närvarande i rummet. Orden som sjöngs blev levande i mitt hjärta. (Och för dig som kanske inte har lyssnat så mycket på den här musiken kan jag berätta all text i hela verket är direkta bibelcitat.)

Händels Messias satte fingret på vad som saknades i Ernst julmysprogram. Händels Messias sätter fingret på vad som ger hopp och tillförsikt mitt i den svåra tid vi befinner oss i. Händels Messias är en enda lång förkunnelse av evangeliet om Guds frälsning genom Jesus. Och det är det budskapet som är ger julen dess djupa mening och innehåll.

Och vill du som jag förgylla din dag med att lyssna på Händelse Messias kan jag rekommendera följande version. Det är en inspelning från Storkyrkan i Stockholm från 2013 men som lades ut på Youtube så sent som i söndags.

Här kan du också hitta texten och följa med i det som sjungs.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *